SEO værktøjer

Brugbare værktøjer til SEO

Der er en række værktøjer der gavner SEO. Her er en liste over dem jeg personligt bruger mest.

Google AdWords Søgeordsplanlægning

Google AdWords Søgeordsplanlægning er det helt grundlæggende værktøj til SEO. Værktøjet giver dig mulighed for at måle antallet af søgninger den sidste måned på de søgeord du overvejer at bruge. Det er vigtigt at de søgeord du bruger er nogen som folk søger efter. Det giver måske sig selv men der er en del eksempler på at virksomheder glemmer dette.

Værktøjet virker på den måde at du kan taste eller kopiere din liste over mulige søgeord ind i værktøjet. Den fortæller dig det antal søgninger der har været den sidste måned og foreslår selv andre søgeord som kunne være interessante for dig. Tallene på antal søgninger er praktisk talt det eneste du skal bruge til SEO fra værktøjet. De andre oplysninger du får er henvendt mod AdWords kampagner og er ikke aktuelle for din SEO.

SEO Quake

SEO Quake er et værktøj til at analysere SEO på en hjemmeside. Programmet er et browser plugin og kan bruges på en hvilken som helst side, altså også en virksomheds konkurrenter. Det er et rigtig godt værktøj til at planlægge sin SEO og vælge sine søgeord.

Værktøjet har især 2 funktioner der er virkelig brugbare: “info” og “diagnosis”.

SEO Quake – Info

Info bruges til at se sidens titel, meta description og pagerank samt interne og eksterne links. Under info kan du også se en oversigt over brugen af søgeord på siden.

Det giver mulighed for at se hvad virksomhedens konkurrenter har gjort godt og hvad de har gjort mindre godt samt hvad vedkommende har valgt af søgeordsstrategi.

SEO Quake – Diagnosis

Diagnosis bruges især til at få et overblik over sidens opbygning med overskrifter. Overskrifter er et aspekt som Google vægter rimeligt højt. Opbygningen af overskrifter betyder meget for læsevenligheden og brugervenligheden og det er samtidig en vigtig del af brugen af det/de relevante søgeord.

Hvis opbygningen af overskrifter er sammensat dårligt (hvis der e.g. er mere end én hovedoverskrift) vil Google finde budskabet på siden forvirrende og uklart. Naturligvis skader det SEO på siden.

SEO by Yoast

Jeg har allerede nævnt SEO by Yoast under Intern og ekstern SEO. Plugin’et er et vejledende SEO værktøj der giver mulighed for at se en liste over de SEO tiltag der virker på siden og de tiltag der ikke gør. Samtidig viser værktøjet hvilke aspekter der vægtes højt og hvilke der vægtes mindre.

Grunden til at værktøjet er vejledende, er at der er ting det ikke tager højde for. Det er vigtigt at dit søgeord optræder i diverse overskrifter og tekster på siden og at siden kun har en titel. Ellers bliver google forvirret.

I wordpress er der på hver side et felt der er tilegnet sidetitlen. Hvis søgeordet ikke står i titlen reagerer Yoast negativt, selvom der er oprettet en sidetitel (læs en hovedoverskrift/H1) i selve tekstfeltet på siden.

Google kan ikke læse om tekst står i et afskåret tekstfelt, men kigger på hele teksten samlet og derfor gør det ingen forskel om sidetitlen står det ene eller det andet sted.

Pagespeed insights

Pagespeed insights er et værktøj fra Google. Det virker på den måde at man taster en website ind og så analysere værktøjet sidens hastighed og giver en karakter mellem 0 og 100. Hastigheden betyder rigtig meget for SEO på to måder:

  1. Hvis hastigheden er lav så giver det en dårlig bruger oplevelse og det påvirker SEO indirekte fordi at dine brugere/besøgende forlader siden hurtigt, såkaldte “turn backs”.
    Hvis du har et stort antal turn backs så ser Google det som om din side ikke er interessant. Folk mister jo interessen med det samme. Langsomme hjemmesider er en af de ting der får flest mennesker til at vælge en anden side. Det koster rigtig mange kunder for rigtig mange virksomheder.
  2. Hastigheden påvirker også SEO direkte. Hvis Google måler din side til at være langsom så virker den ikke professionel. Google kan godt lide professionelle sider så derfor skader dårlig hastighed også din SEO på den måde.

Når Pagespeed har analyseret siden så giver værktøjet dig 3 rapporter som du kan bruge til at forbedre din sides hastighed og dermed din SEO. Den giver dig 3 forskellige analyser.

  1. Hvor hurtig din side er når den åbnes på en mobil eller tablet.
  2. Hvor hurtig din side er når den åbnes fra en almindelig computer.
  3. Hvordan brugeroplevelsen på din side er.

For hver analyse får du en liste fordelt over de ting der er virkelig dårlige, de ting der kan forbedres og de ting der virker godt. Det er ret teknisk og avanceret og jeg er ikke selv programmør så jeg skal ikke gøre mig videre klog på den del.

Med mindre du selv kan udbedre de problemer der er nævnt i analyserne, er min anbefaling at forlægge listen for din webmaster eller hjemmeside ansvarlig og bede om at så mange punkter som muligt bliver udbedret. Det er min erfaring inden for den digitale verden at man sjældent kan optimere noget 100 %.

Det skal lige nævnes at smartphones/tablets og computere er to adskilte ting. Hvis du scorer højt på computer men lavt på mobile enheder så vil resultaterne ikke påvirke hinandens SEO

Rank Tracker

Jeg har selv i mindre grad brugt Rank Tracker men har været ret glad for den. Programmet kan påvise effektiviteten af dine SEO tiltag ved at fortælle hvad din rang er på google.

Programmet kræver at du opretter en profil og downloader det. I programmet indtastes den direkte url til den landingpage du vil analysere, det/de relevante søgeord og såfremt at du ligger på top 50 på google på et eller flere af dine søgeord, så får du din præcise placering.

Efterfølgende kan du følge med i udviklingen og se om dine tiltag er effektive.

Comments are closed.