Internt og eksternt SEO

2 forskellige typer af SEO

Der er 2 forskellige slags SEO som ikke må blandes sammen. The periodic table of SEO giver et godt overblik, men SEO ændrer sig hele tiden fordi Google løbende tilretter de algoritmer, der styrer SEO.

En vigtig pointe er at SEO laves på en eller flere undersider, ikke på hele hjemmesiden som sådan. Ved at arbejde med indholdet på de enkelte undersider får du mulighed for at lede besøgende direkte hen til den rigtige del af din hjemmeside set ud fra den enkelte besøgende.

Intern SEO

Intern SEO er den del som en virksomhed har fuld kontrol over.

Den interne del dækker hovedsageligt over content/indhold. Den interne SEO påvirkes af om tekst og opbygning er af god kvalitet og let læselige og om søgeordet er brugt det rigtige antal gange de rigtige steder.

I WordPress kan SEO by Yoast benyttes som værktøj til at teste kvaliteten. Plugin’et skal kun bruges vejledende blandt andet fordi der er eksempler på at plugin’et laver fejl.

Ekstern SEO

Ekstern SEO er den del som virksomheden kan påvirke men ikke styre.

Linkbuilding

Den vigtigste del af den eksterne SEO er linkbuilding som samtidig er den del der påvirker din SEO mest af alt. Jo flere (relevante) links der leder ind på din side, jo mere attraktiv virker din side i Googles øjne og jo bedre virker din SEO.

Der er mange forskellige strategier inden for SEO når vi snakker linkbuilding, og hvad der virker for den enkelte virksomhed afhænger af en række ting, især virksomhedens netværk og kontakter forstået bredt. Ofte er links fra leverandører, partnervirksomheder og tilfredse (virksomheds)kunder, ofte ret nemme at opnå, eventuelt som gensidig linkbuilding.

En anden strategi er at levere god content til f.eks. blogs eller fora til gengæld for at der bliver linket til din hjemmeside. En strategi der er meget brugt, på tværs af mange brancher.

SEO gennem trafik

Et andet område som påvirker din SEO kraftigt, og som samtidig er ret nemt at påvirke, er trafikken på hjemmesiden. Trafik kan skabes på mange måder f.eks. gennem annoncer, via sociale medier, blogs/fora eller via links fra dit netværk.

Det er vigtigt at undgår turn backs (besøgende der besøger ens hjemmeside men lukker siden ned uden at foretage sig noget) da det påvirker din SEO negativt.

Google måler trafik som værende den tid som hver enkelt besøgende bruger på siden mellem første og sidste handling. Derfor er det vigtigt at bygge sin hjemmeside op så den holder brugere interesseret og giver incitament til at agere med siden. Derfor har kvaliteten af din hjemmeside som helhed, stor betydning for de fleste områder inden for SEO.

 

Comments are closed.