SEO

SEO’s historie – Short version

Search Engine Optimization, søgemaskineoptimering eller SEO handler om at dyrke kærlighedsforholdet mellem din hjemmeside og Google. Begrebet opstod i 90’erne sammen med de første søgemaskiner. I start-midt 90’erne begyndte virksomheder at få øjnene op for mulighederne i at ligge højt i søgeresultaterne i form af flere besøgende, mere salg og en bedre bundlinje.

SEO har udviklet sig meget. Da SEO kom frem kunne virksomheder påvirke deres placering i søgeresultaterne alene ved at tilføje de samme søgeord nok gange på den enkelte side. I dag er Googles søgerobotter mildest talt langt mere avancerede og påvirkes af en lang række af faktorer som giver positiv eller negativ credit fra Google. En af de nemmeste måder at få et overblik er “The periodic table of SEO success factors”. Den findes i flere forskellige udgaver og ændrer sig løbende.

Der er dels kommet nye ting til hen af vejen og betydningen af de enkelte faktorer ændrer sig også løbende.

 

SEO’ens periodiske system

 SEO - Periodic Table

Klik for stort billede

Hvor skal jeg starte?

Det er vigtigt at dele faktorerne op i det som du kan påvirke direkte og det som du kan påvirke indirekte. At starte på SEO uden at vide hvilke tiltag der er nemmest at påvirke er den sikre vej til at opleve fiasko.

Det der er nemmest at påvirke, er den interne SEO (opbygning af hjemmesiden, teksterne på siden m.m.). Googles søgerobotter forstår ikke billeder så det er en af de få aspekter som Google (endnu) ikke kigger på. Se mere under Intern og ekstern SEO. Du kan også læse om Processen for den interne SEO.

 

Comments are closed.