Hvordan Facebook annoncering bliver en succes

For at Facebook annoncering skal blive en succes, kræver det at man håndterer Facebook på den rigtige måde.

Når man laver Facebook annoncering er det helt grundlæggende at forstå algoritmen der styrer Facebooks opslag. Det er Facebook algoritmen der styre hvem der ser dine opslag og dermed også hvor mange du når ud til.

Algoritmen er en matematisk formel som beregner hvor interessant dit opslag er for hver enkelt person og dermed hvor højt oppe opslaget skal ligge i den enkeltes nyhedsfeed.

Algoritmen påvirkes af flere faktorer hvoraf de vigtigste to er:

  • Hvor mange der har liket din Facebookside.
  • Hvor mange har interageret med dit opslag (liket, kommenteret, klikket på opslaget ect.).

Det betyder også at hvis folk ikke interagerer med dine opslag eller hvis de disliker din Facebookside, så skader det din Facebook annoncering. Dine opslag bliver rykket længere ned i de enkelte personers nyhedsfeeds og der er mindre chance for at du bliver set organisk (læs: gratis!). Organiske visninger er visninger som du ikke betaler for, fordi de kommer via personer der tagger, liker eller deler dit opslag så deres venner ser opslaget. Med det helt rigtige opslag kan du opnå et virkeligt stort antal personer for virkelig små penge.

Likes må ikke være dit hovedmål

Med ovenstående i baghovedet er det derfor også vigtigt at du ikke har mange likes som din første prioritet. Det har tidligere været et mål for mange virksomheder at have så mange likes som muligt, men hvis det ikke er de rigtige likes, likes fra de personer som faktisk er interesseret i de opslag du laver, så vil det naturligvis betyde at dine følgere interagerer mindre med din side og dine opslag og sandsynligheden for at der er flere der disliker din side er stor. I sidste ende betyder det at dine opslag bliver nedprioriteret i forhold til andre opslag.

Når det er sagt er det selvfølgelig vigtigt at du får mange af de rigtige likes da det, som tidligere nævnt, gavner dine organiske visninger. Det gør du bedst ved at lave gode opslag jævnligt med indhold som er brugbart eller interessant for din målgruppe, så du tiltrækker de rigtige mennesker.

Lav en overskuelig strategi for din Facebook annoncering

Hvis du skal fastholde dine følgere er det vigtigt at du har en strategi der gør at du ikke bliver glemt. Det er vigtigt der er balance i hvor mange opslag du laver. Laver du for mange føler dine følgere at de drukner i dine opslag og laver du for lidt risikerer du at blive glemt.

Den bedste strategi for at sikre en effektiv Facebook annoncering er at lave en plan for hver måned med en god blanding af forskellige typer opslag og skrive dem op på en kalender. Så har du en oversigt over hvilke dage der skal opslag op og hvilke opslag det skal være. Gør tekst og billeder klar på forhånd for hele måneden. Det er muligt på din Facebook side under “Værktøjer til offentliggørelse” at planlægge dine opslag. Du kan lægge dine opslag op med dato og tid og så bliver de automatisk smidt på din væg på det rette tidspunkt.

Ram de rigtige personer på den rigtige måde – Lav en persona

Som nævnt under Facebook annoncering er det en rigtig god strategi at lave en persona, en stereotyp, for din målgruppe. Jo mere detaljeret du laver din persona, jo bedre billede får du af din målgruppe og det gør det nemmere at ramme din målgruppe præcist og på samme måde hver gang.

Et eksempel på en persona kunne være:

  • Tina, 38 år, gift med Mads på 40 år. Sammen har de børnene Thorsten på 5 år og Katrine på 8 år.
  • Tina arbejder som advokatsekretær og Thorsten arbejder som souschef i Jem & Fix
  • De bor i hus på Amager i Tårnby
  • I sin fritid spiller Mads squash, Tina går højt op i sin have og bruger det meste af sin fritid der. Thorsten går til fodbold og Katrine går til dans.
  • De tager hovedsageligt på ferie ved middelhavet.
  • De går op i sundhed og økologi.
  • Tina stemmer Venstre mens Mads stemmer DF.

Der kan sagtens bygges mere på men det giver et ret godt indblik i processen med at lave en persona. Når man udfærdiger hvert opslag skal teksten udformes så den rammer Tina så præcist som muligt og på samme måde (med samme sprog) hver gang.

Varier opslagene i din Facebook annoncering

Det er vigtigt at variere sine opslag. Dine følgere vil have noget brugbart og noget interessant, men også noget forskelligt. Derfor er det vigtigt du vælger de rigtige emner men samtidig laver dit håndværk godt når du udfærdiger dine opslag.

Hvis vi holder fast i vores persona, Tina, fra før som følger en planteskole på Facebook, kunne eksempler på opslagstyper være:

  • Konkurrencer. Husk at hvis du laver konkurrencer skal de henvende sig til folk der er interesseret i dine produkter, især hvis du opfordrer folk til at like din side for at være med. Ellers får du “falske” likes. (Vind et gavekort til vores planteskole/Vind et frugttræ). I følge Facebooks reglement skal det oplyses at konkurrencen ikke er associeret med Facebook. Det er ikke tilladt at forlange at deltagere skal tagge andre eller dele dit opslag på andres væg, men du må godt opfordre til det. Det er en måde at nå ud til et stort antal personer inden for din målgruppe og det kan sagtens gøres effektivt inden for reglerne hvis opslaget bliver formuleret rigtigt.
  • Gode råd. (10 gode råd til at holde din have pæn).
  • Tutorials. Længere end gode råd, ofte lavet som billeder eller film (Sådan bestøver du orchideer selv).
  • Artikler. (Med vand i haven, f.eks. en dam, springvand, eller små vandløb, slapper du op til 30 % mere af i din have. Læs artiklen på vores hjemmeside).
  • Stemningsbilleder. (Billede(r) af smukke haver hvor alting blomstrer).
  • Produkter i anvendelse. Kan godt kombineres med stemningsbilleder.
  • Mød vores kunde. Endnu et opslag der kan kombineres med de 2 ovenstående. (Se hvordan vores kunde har indrettet sin have. Eventuelt med vores produkter og/eller som stemningsbillede).
  • Bag kulissen. Fortæl om virksomheden og/eller personerne bag (Her er vores gartner team. De sikrer at du altid får de smukkeste blomster hos os).
  • What the fuck opslag. Overrask dine følgere ved at lægge noget op som overrasker eller chokerer. Husk at have din målgruppe i baghovedet. Der kan være kundegrupper hvor det ikke er den bedste strategi at vælge denne slags opslag.
  • Salgsopslag. Kan være salg, henvendelser, tilbud, “skriv dig op til vores nyhedsbrev” eller lignende.

Ser man bort fra salgsopslagene er formålet med de mange forskellige typer opslag at være interessante over for dine følgere og skabe tillid inden du kommer med dine salgsopslag.

Hver gang du lægger et opslag op, uanset hvilken type, er det vigtigt at du laver “hvad rager det mig?”-testen. Testen går ud på at du sætter dig i din følgeres sted og overvejer “hvad rager det mig?”. Er det interessant for dine brugere? Er der nogen der gider at læse eller se det du lægger op? Eller har du ramt helt forbi din målgruppe? Det vil helt sikkert ske ind i mellem, det kan ikke undgås, men som med alt andet, giver bedre forberedelse, bedre resultater.

 

Comments are closed.