Facebook annoncering

Hvorfor Facebook annoncering?

Facebook annoncering bliver mere og mere brugt. Spørgsmålet i overskriften kan da også for mange virke logisk, for nogle endda komisk, men fakta er at en del virksomheder overser de muligheder der er ved at annoncere på de sociale medier.

Facts om Facebook

  • 60 procent af alle danskere er på Facebook dagligt.
  • 18 procent af vores online tid bruger vi på Facebook.
  • 50 procent af alle virksomheder der bruger Facebook annoncering får deres udbytte 5 gange igen.
  • 70 procent af alle virksomheder der bruger Facebook annoncering får deres udbytte 3 gange igen.
  • 1 milliard mennesker er på Facebook på verdensplan

Annoncering på de sociale medier giver mulighed for at ramme en rigtig stor del af din kundegruppe, både langt mere præcist men også utrolig billigt sammenlignet med mange andre former for annoncering.

Mange virksomhedsejere kender uden tvivl John Wanamakers berømte problemstilling: “I know that half of my advertising dollars are wasted… I just don’t know which half”.

Indenfor digital marketing har man adgang til langt mere viden om hvilken halvdel der er spildt. Med Google Analytics kan du få en række af informationer, herunder hvilke kanaler dine kunder kommer fra. Det hjælper dig med overvejelsen om hvor du skal lægge dine kræfter, og ikke mindst dine penge,og om Facebook er umagen værd for din virksomhed. De fleste virksomheder kan få stor succes med Facebook annoncering med et ret lavt budget.

Tidens nyheder, som er en hjemmeside med satire artikler, udgav en artikel omhandlende finalen i X-faktor. Et Facebook opslag som henviste til artiklen, opnåede 250.000 visninger for 29 kr. fordi opslaget blev delt og tagget et utal af gange.

Forstå dine kunder

Ligesom de fleste andre medier har det stor betydning for din Facebook annoncering hvor godt du forstår dine kunder. Det gælder i betydningen at forstå hvem din målgruppe er men også deres måde at agere på (på de sociale medier).

Uanset om man bryder sig om tanken eller ej så kender Facebook dig bedre end din partner, din familie og måske endda dig selv.

Hver gang du foretager dig noget på Facebook, uanset om du tagger, liker, deler, kommenterer eller bare klikker på et opslag, så bliver det registreret af Facebook. Facebook ved hvad du interesserer dig for, hvad du bruger tiden på og hvad du snakker om ud fra de oplysninger der bliver indsamlet. Det eneste Facebook ikke kan følge med i er private chats og lukkede grupper. Det giver virksomheder en unik mulighed for at ramme lige præcis den målgruppe med de interesser som passer til den enkelte virksomheds services eller produkter. Det er meget få medier hvor du har mulighed for at ramme din målgruppe så præcist som med Facebook annoncering.

Det er vigtigt at huske på hvem ens målgruppe er og at ramme sin målgruppe på den samme måde hver gang. Den nemmeste måde er at lave en persona. Det kommer jeg tilbage til under “Hvordan Facebook annoncering bliver en succes.” Hvis du har en klar afgrænsning af din målgruppe så vil du med sikkerhed kunne ramme netop de mennesker (din målgruppe), med Facebook annoncering.

Ud over at forstå hvem din målgruppe er, skal du også have en idé om hvordan de agerer, hvad de reagerer på og hvordan.

Der er mange forskellige former for Facebook opslag. En generel hovedregel der er god at have i baghovedet og som kommer fra Thomas Bigum, er “at du må godt sælge på Facebook, bare ikke særlig meget”. Hvis du overdriver dine salgsopslag på de sociale medier, som er et sted hvor folk slapper af, så mister du rigtig mange potentielle kunder. Det handler om at give dine brugere/kunder noget de kan bruge, god content og have den rigtige balance mellem salgsopslag og alle andre typer af opslag.

Der er mange typer af opslag, det kan være stemningsbilleder, gode råd, artikler, information om din virksomhed eller opslag til mærkedage. Jeg kommer mere ind på forskellige typer opslag og balancen imellem dem under “Hvordan Facebook annoncering bliver en succes.

Facebook er ikke for alle

Langt de fleste virksomheder oplever at Facebook, hvis det bliver brugt på den rigtige måde, kan give virkelig meget værdi for virksomheden, det er dog ikke alle typer af virksomheder der gør sig lige godt på Facebook.

Først og fremmest er det meget få lavpris virksomheder som har stor succes på Facebook.

Alt efter virksomhedens type kan engros og B2B virksomheder også have det svært. Det er langt nemmere at ramme slutbrugeren end at ramme en virksomhed. De B2B virksomheder der alligevel har succes på Facebook er dem der forstår at ramme menneskerne bag frem for virksomhederne som helhed.

Teknisk meget indviklede produkter kan også have svært ved at opnå succes med Facebook annoncering. Det skyldes at med mindre kundegruppen er ret meget inde i brugen af de enkelte produkter, vil de fleste kunder foretrække en fysisk butik hvor der er større mulighed for at få vejledning face to face.

Comments are closed.